begränsningar -Jag trodde att den ända chansen att bli dansare var att gömma min icke dans kropp

Nathalie Fust i Allmänt, Dance/art
 
Vill dela med mig av detta inlägg för att jag vill prata med er om vad ni har för begränsningar .
 

Är det du eller andra som bestämmer hur högt du kan hoppa .

 

Derrick coleman är ett perfekt exemple på en person som inte såg de begränsningar alla omkring han såg . Bara för att inte coacherna visste hur dom skulle vägleda honom så bestämde dom sig att det inte fans en chans för honom I fotboll . Derrick är döv och är nu en stor fotbolls spelare I NFL .  Han klarade att nå sina mål tack vare at han inte lät sig själv ta till sig de begränsningarna , alla andra sa att han hade . Istället för att ta sin nedsatta hörsel till en nackdel så tog han den till en fördel .

Varför jag visade detta klipp för er är för att berätta att det är du som bestämmer vilka begränsningar du har . Du bestämmer vad som stannar I ditt huvud av andras ord och vad som åker ut genom andra örat . Det är ett beslut som endast du kan ta .

När jag precis hade börjat ta danslektioner  så var jag överviktig . Jag var inte lika liten som alla andra I gruppen . Min lärare påminde mig ganska ofta att jag var lite större .  Hon sa att jag var den bästa dansaren I gruppen men att jag hade lite begränsningar för att lyckas som dansare .

Om man ska förenkla detta hon sa till mig så är det at thon sa att jag var för tjock för att jobba som dansare . Jag hade inte kroppen för det.

Tänk er då en liten flicka som drömde om att bli dansare inte visste bättre än att ta till sig denna begränsning som denna person gav . Jag accepterade det . Medans de andra tjejerna I dansgruppen dansade runt I balettdräkter med bara ben . Så hade jag på mig tights under bara för att det skulle dölja min brist att jag inte hade den kropp som alla andra har . Det blev som ett måste att jag inte kunde ha bara ben . Jag var tvungen att ha tights för att ens ha en liten chans att få vara dansare I en liten stad som knappt syns på kartan I Sverige .

 

Jag är glad att jag ändrade tankar . Jag kommer ihåg att jag kollade på musikalen hairspray . Tjejen som hade huvudrollen blev också tillsagd att hon hade kroppen för det hon ville göra . Men hon var en av de bästa dom hade sett . Hon lät inte detta påverka henne . Jag tror det var efter denna film jag beslöt mig för att jag visste kunde bli dansare ! Jag ska inte begränsa mina talanger för att en person sa att jag inte hade kroppen för det .

Jag började styra upp min kost , tränade och dansade mycket hemma I våran långa hall som finns hemma hos mina föräldrar.

Vart står jag idag ? Jo jag bor I Hollywood och dansar med koreografer som jobbat med några av de största stjärnorna som finns , jag har en stark hälsosam kropp och blir tillsagd att jag har den perfekta kroppen för en dansare .

Medans den personen som sa att jag hade begränsningar för att lyckas komma någon vart inom dansen , sitter I ett hus långt bort I ingenstans och verkar ha tappat passionen för dans helt . Satte kanske denna person begränsningar för sig själv också?

Så har du begränsningar ? Ingen har det förens dom sätter dom själva . Jag sa att jag ska dansa , jag sa att jag skille åka till usa . Det är just det jag har gjort idag . Även fast jag har haft mycket downs så har jag ändå haft en röst I huvud som kanske inte haft högsta volymen , men den har funnits . Den rösten som får mig att tänka på varför jag dansare och varför skulle jag inte kunna göra det .

 

Det är du som bestämmer om du ska vara överviktigt hela livet , det är du som bestämmer vad du vill ha för yrke , det är du som bestämmer hur långt du kan gå . Det kommer komma folk som pepprar dig med begränsningar . Men det är fortfarande du som bestämmer vad som ska stanna eller åka ut I det andra örat .

Det gäller att arbeta med det man har . Se alla saker man har som en fördel istället för en nackdel . Om jag inte har kroppen för det så får jag jobba på det . Om jag inte gör 6 varv på piruetter än så får jag visa alla andra saker jag har och öva på att bli duktigare tekniskt .

 

Precis som dom sa I videon : coacherna visste inte hur dom skulle prata med han , dom gav upp tron på honom eftersom dom endast såg hans “begränsning “ . Dom valde inte honom att bli en I teamet . Derrick trodde att det var över . Men istället för att ge upp så tog han det som alla andra såg som en nackdel till hans fördel . Nu spelar han I NFL . Bara för at than inte såg några begränsningar.

Så jag staller frågan igen . Vad har du för begränsningar . Jag hoppas du svarar : inga ! Då är du på rätt spår att utvecklas .


Kommentera inlägget här:

NAMN KOM IHÅG MIG?
E-MAIL
BLOGG/HEMSIDA

RSS 2.0