ta detta istället för beroende framkallande sömnpiller .

Nathalie Fust i Allmänt
siken natt jag har haft . Massa drömmar och galenskaper . Som har gjort att det varit svårt att somna . Glad att man vet att melatonin ger en riktigt bra sömn . Någon som aldrig har hört ordet ? Inte ovanligt . Visste knappt heller vad det var när jag var I Chicago och lärde mig massa om nutrition .
 
Melatonin är ett naturligt hormon i kroppen som produceras av tallkottkörteln. Melatonin-nivån varierar under dygnet och påverkas av ljuset . Därför här hormone nivån högst på natten . 
Om du är en person har svårt med sömn , reser mycket , utsätts för jetlag mycket och andra faktorer som kan påverka din sömn . sömnen är ju en väldigt viktig del av att bygga upps in kropp till stark och hälsosam.

Melatonin-hormonet kan motverka jetlag med rätt dosering .

Till exempel kan deprimerade ha en lägre nivå av melatonin vilket då också kan leda till sömnsvårigheter. Det hjälper främst dig som har  insomningsbesvär men också för dig  som vaknar för tidigt på morgonen och inte kan somna om. ( där känner jag igen mig . )

 

Här I usa kan man köpa det I vilken kosttillskott affär som helst . Men tror inte det säljs så öppet I Sverige .

 I Sverige säljs det på recept vid namn Circadin. Detta hormone  används främst för att lindra sömnproblem samt a för att man ska kunna reglera dygnsrytmen. Det används även för att lindra tinnitus.

Skillnaden mellan melatonin och vanliga sömn piller är att melatonin skapar  inget beroende för att det är ett kroppseget hormon. Detta är en stor fördel !

 

Nu när ni vet lite om melatonin och deras fantastiska egenskaper så tänkte jag bege mig ut på en lång promenade . Kolla lite på Hollywood skylten och skapa tankar och motivation till mina mål .


Kommentera inlägget här:

NAMN KOM IHÅG MIG?
E-MAIL
BLOGG/HEMSIDA

RSS 2.0